--- początek stosu
10
20
--- koniec stosu
--- początek stosu
30
--- koniec stosu
num1 num2 add num3
co oznacza, że operator add pobiera dwie liczby i zwraca jedną.num1 num2 moveto ---
oznacza natomiast, że operator moveto pobiera dwie liczby, ale nie zwraca nic. I odwrotnie:--- currentcmykcolor num1 num2 num3 num4
oznacza, że operator currentcmykcolor nie pobiera danych, za to zwraca na stos cztery liczby. Jak w każdym języku programowania, również i tu można definiować zmienne, np. zapis:/test 2 def
oznacza, że zmiennej test przypisaliśmy wartość 2. Zmienne przechowywane są w tzw. słownikach. Słownik, to zestaw par klucz wartość. Interpreter przechowuje słowniki na stosie (w programie – lista Stos słownikowy). Kiedy program szuka wartości dla zadanego klucza przegląda stos słownikowy zaczynając od słownika znajdującego się na jego szczycie. Jeśli w słowniku tym nie zostanie znaleziona dana zmienna – program przeszukuje następny słownik, itd. aż do znalezienia zmiennej (lub stwierdzenia, że zmienna nie istnieje, co oczywiście spowoduje przerwanie pracy interpretera z podaniem odpowiedniego komunikatu błędu). Słownik systemdict zawiera predefiniowane zmienne i operatory. Oczywiście nie jest zadaniem tego opisu przedstawienie pełnego opisu PostScriptu. Pełna dokumentacja języka znajduje się pod tym adresem. Plik zawiera specyfikację PostScriptu poziomu 3 i w oparciu o tę dokumentację zbudowano omawiany tu interpreter tego języka.